Mezun olunduğunda Mekatronik Teknikeri diplomasına sahip olunur. Ünvanı ise Teknikerdir.
Eğitim Türü
Tam Zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları
Ortaöğretimden Mezun Olmak
Önceki Öğrenmenin Tanınması
Türk Yüksek öğretim kurularında öncel öğrenimin tanınması süreci daha başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Namık Kemal Üniversitesinin tüm programlarında da öncel eğitimin tanınması tam olarak başlatılmış değildir. Ancak, bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar
Mezuniyet Koşulları
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur.
Program Amacı
Programın amacı, makine alt yapısı olan bir öğrenciye elektronik bilgisi kazandırmak ve elektrik, otomasyon ve bilgisayar gibi farklı disiplinlerden de destek alarak çok yönlü bir tekniker yetiştirmektir. Programın kapsamı özetle; bilgisayar bütünleşik imalat, elektrik, elektronik, pnömatik, hidrolik, PLC ve PIC programlama, süreç ölçümü ve kontrolü gibi konulardan oluşmaktadır.
Mezunların Mesleki Profilleri
Mekatronik teknikerleri, çok yönlü olarak yetiştirildiği için oldukça geniş alanları kapsayan sektörlerde iş bulabilirler. Mezunlar, kamuya veya özel sektöre ait çeşitli kuruluşların üretim, ürün geliştirme, bakım onarım, teknik servis ve araştırma geliştirme gibi bölümlerinde teknik eleman olarak çalışabilirler.
Bir Üst Dereceye Geçiş
Eğitimini başarı ile tamamlayanlara “Mekatronik Teknikerliği” ön lisans diploması ve “Mekatronik Teknikeri” unvanı verilir. Ayrıca isteyen öğrenciler okulu bitirdikten sonra ÖSYM tarafından açılan Dikey Geçiş Sınavına girerek yeterli puan aldıkları takdirde aşağıdaki lisans programlarına geçiş yapabilirler: Elektrik Mühendisliği Elektrik-Elektronik Mühendisliği Elektronik Mühendisliği Elektronik ve Haberleşme Mühendisliği İmalat Mühendisliği Kontrol Öğretmenliği Makine Mühendisliği Mekatronik Mühendisliği
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma
Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrencinin final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir.
Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ders izlencesinde belirtildiği şekliyle ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.
Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir.
Notlar:
Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:
Puan
Harfli Notu
Katsayı
Başarı Durumu
90-100
AA
4.00
Başarılı
80-89
BA
3.50
Başarılı
70-79
BB
3.00
Başarılı
65-69
CB
2.50
Başarılı
60-64
CC
2.00
Başarılı
50-59
DD
1.50
Başarısız
30-49
FD
1.00
Başarısız
0-29
FF
0.00
Başarısız
Öğrenciler DD, FD yada FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.
Başarılı Öğrenciler
Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.
Eğitim Öğretim Metotları
Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.
Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:
*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ
KULLANILAN ARAÇLAR
Ders
Dinleme ve Anlamlandırma
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Tartışmalı Ders
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Özel Destek / Yapısal Örnekler
Önceden planlanmış özel beceriler
Rol Yapma / Drama
Önceden planlanmış özel beceriler
Standart derslik teknolojileri, özel donanım
Problem Çözme
Önceden planlanmış özel beceriler
Vaka Çalışması
Önceden planlanmış özel beceriler
Beyin Fırtınası
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
KüçükGrup Tartışması
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
Gösterim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Benzetim
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
Seminer
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Grup Çalışması
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları
Saha/Arazi Çalışması
Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Laboratuar
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması
Özel donanım
Ödev
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta
Sözlü
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
İnceleme/Anket Çalışması
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
Panel
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
Konuk Konuşmacı
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.
Program Çıktıları
1-Doğru ve alternatif akım devrelerinin özelliklerini açıklayabilmek ve bu devrelerin kullanıldığı sistemlere örnekler vermek, elektrik makinalarını ve kumanda elemanlarını tanımak, servo sürücü ve enkoder seçimi yapabilmek 2-Elektronik ölçme tekniği, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal sorumluluk ve çevre bilinci, kalite konularında bilgi sahibi olmak; elektrik. elektronik devrelerinin bilgisayar destekli tasarım programı ile çizim ve simülasyonunu gerçekleştirebilmek 3-Elektronik ve mekanik sistemlerin davranışını açıklayan formülleri kullanabilecek ve denklemleri çözebilecek matematik bilgisine sahip olmak 4-Grup çalışmasına yatkın olmak; analitik ve eleştirel düşünce yaklaşımıyla plan ve program yapabilmek ve uygulayabilmek; karmaşık sorunların çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak sunabilmek 5-Güç kaynakları arızalarını tespit edebilmek ve gidermek; enerji kaynakları (özellikle yenilenebilir ve sürdürülebilir kaynaklar) ve verimli kullanımı hakkında bilgi sahibi olmak 6-Hidrolik ve pnömatik sistem bileşenlerini tanımak ve kontrol sistemi kurup çalıştırabilmek 7-Kontrol ve otomasyon sisteminin kurulması, sistem bileşenlerinin kalibre edilmesi ve kontrol parametrelerinin ayarlanması işlemlerini yerine getirebilmek 8-Maddelerin fiziksel özelliklerini açıklayabilmek, iş, güç, enerji, statik, dinamik, mekanik gibi kavramların tanımını yapabilmek, elektromanyetik dalgaların özelliklerini açıklayabilmek 9-Makine, Elektrik, Elektronik ve Bilgisayar disiplinleri hakkında temel, güncel ve uygulamalı bilgi ve becerilere sahip olmak 10-Mekatronik bir sistemi tanımlayabilmek ve örnek bir sistem üzerinde bulunan bileşenlerin görevlerini ve her bir bileşenin birbiriyle olan etkileşimini yazılı ve sözlü olarak açıklayabilmek 11-Mesleğini yerine getirirken etik değerlere uymak, bir yabancı dili kullanabilmek, güncel teknolojik gelişmeleri ve uygulamaları takip ederek yaşam boyu kendini güncelleyebilmek, kariyer planlaması yapabilmek 12-Mesleklerini yerine getirirken karşılaşabilecekleri malzemelerin özellikleri hakkında bilgi sahibi olmak, makine elemanlarını tanımak, metal ve plastik malzemelerin imalat ve şekil verme işlemleri hakkında bilgi ve beceri sahibi olmak 13-Mikroişlemci ve mikrodenetleyicileri programlayıp çeşitli elektronik devreleri kontrol edebilmek 14-Nümerik takım tezgahı donanımı ve bilgisayar destekli parça programlama konularında temel bilgi ve beceriye sahip olmak 15-Programlanabilir Mantıksal Denetleyiciler kullanarak otomasyon sistemleri tasarlayıp kurabilmek ve çalıştırabilmek 16-Sayısal ya da analog elektronik devreleri tasarlayıp, plaket ya da protobord üzerine kurarak çalıştırabilmek 17-Teknik resim kurallarını uygulayarak çizimler yapabilmek ve gerektiğinde bu çizimleri bilgisayar destekli tasarım yazılımı kullanarak da uygulayabilmek