Programı Sunan Akademik Birim | Lojistik |
Program Direktörü | Yönetim ve Organizasyon Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Celal DEMİRKOL |
Program Türü | Ön lisans Programı |
Kazanılan Derecenin Seviyesi | Ön Lisans |
Kazanılan Derece | 120 ECTS kredilik program başarılı bir şekilde tamamlanıp, program yeterlilikleri sağlandığında Lojistik Ön Lisans derecesine sahip olunur. |
Eğitim Türü | Tam zamanlı. |
Kayıt Kabul Koşulları | Adayların Lise ve dengi okul diplomasına sahip olması gerekmekle birlikte tüm kabul ve kayıt koşulları YÖK’ün ilgili mevzuatı doğrultusunda ÖSYM tarafından belirlenir. |
Önceki Öğrenmenin Tanınması | Türk Yüksek öğretim kurularında öncel öğrenimin tanınması süreci daha başlangıç aşamasındadır. Bu nedenle Namık Kemal Üniversitesinin tüm programlarında da öncel eğitimin tanınması tam olarak başlatılmış değildir. Ancak, bölümlerin müfredatlarında yer alan zorunlu Yabancı dil dersi için her öğretim yılı başında muafiyet sınavı düzenlenmektedir. Bu derslerden kendi kendilerine öğrenme sürecini tamamlayan ya da değişik yollarla bu derslerdeki öğrenme çıktılarını sağladığını düşünen öğrenciler bu sınavlara girebilme hakkına sahiptir. Sınava giren öğrencilerden başarılı olanlar ders programındaki ilgili dersten muaf olurlar |
Mezuniyet Koşulları |
Bu programda öğrenim gören öğrencilerin, mezun olabilmek için 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmaları, Önlisans ve Lisans Eğitim-Öğretim Yönetmeliğinin şartlarını sağlamaları gerekmektedir. Mezuniyet için kazanılması gereken minimum AKTS, 120'dır. Öğrencilerin aynı zamanda varsa zorunlu stajlarını belirtilen sürede ve özellikte tamamlamaları zorunludur. |
Program Amacı | Lojistik programı, özel ve kamu işletmelerinde satınalma, üretim, lojistik ve dış ticaret departmanlarında, liman İşletmelerinin ilgili departmanlarında ara eleman, yönetici yardımcısı veya orta kademe yönetici olarak görev yapabilecek, iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanabilen, yaratıcı fikirler üretebilen ve sosyal ilişkilerde başarılı bireyler yetiştirmeyi amaçlamaktadır.
Lojistik programı müfredatı, özel sektörün ihtiyaçlarına göre oluşturulmuştur. Lojistik sözkonusu olduğunda özel sektörde önem kazanan temel konular ekonomi bilgisi, taşıma mevzuatı, dış ticaret, tedarik zinciri yönetimi ve uluslararası pazarlama şeklinde belirtilebilir. Yanı sıra yabancı dil özel sektörün personel ihtiyacının karşılanmasında aranan özellikler arasındadır.
Buradan hareketle müfredat içerisinde temel derslerin yanında özel sektörün ihtiyacına yönelik olarak ikinci yarıyıl taşıma mevzuatı, taşıma ekonomisi dersleri eklenmiştir. Ayrıca seçimlik dersler içinde Dış Ticaret Lojistiği, Sektörel Lojistik Uygulamaları, Terminal Planlaması ve Konteyner Sistemleri gibi dersler konulmuştur.
İkinci yıl ise Mesleki Yabancı Dil yıl boyunca zorunlu ders olarak müfredat içinde yer almaktadır. Ayrıca Dış Ticaret İşlemleri, Depolama Teknikleri, Tedarik Zinciri Yönetimi, Bilgi ve İletişim Teknolojileri ile Lojistikte Yasal Sorumluluklar ve Sigortalama dersleri zorunlu derslerdir. Seçimlik ders olarak ise öğrencileri özel sektöre hazırlayacak yıl boyunca görülen İşyeri Eğitimi dersi veya dönemlik Hizmet Pazarlaması, Serbest Bölgeler, Tehlike Madde Taşımacılığı, Uluslar arası Denizcilik Sözleşmeleri, Demiryolu Taşımacılığı, Perakende Lojistiği, Elektronik Ticaret, Karayolu Taşımacılığı ve Filo Yönetimi, Liman Yönetimi ve Operasyonları, Yolcu Taşımacılığı, Havayolu Taşımacılığı, Proje Lojistiği ve Taşımacılığı gibi seçimlik ders seçenekleri sunulmaktadır. |
Mezunların Mesleki Profilleri | Lojistik programı mezunu öğrenciler için pek çok kariyer olanağı bulunmaktadır. Mezunların lojistik ve kargo firmalarının ilgili departmanlarında, sanayi firmalarının firmaların satınalma, üretim, lojistik ve dış ticaret departmanlarında, liman İşletmelerinin ilgili departmanlarında ara eleman, yönetici yardımcısı veya orta kademe yönetici olarak çalışma imkanı sağlamaktadırlar. Ayrıca kamu personeli olarak Ekonomi Bakanlığı ile Gümrük ve Ticaret Bakanlığına Bağlı Birimlerde görev alabilirler. Eğitimine devam etmek isteye mezunlar ise Dikey Geçiş Sınavı ile ilgili lisans programlarına devam ederek lisans eğitimlerini tamamlama şansına sahip olmaktadır. |
Bir Üst Dereceye Geçiş | Ön Lisans eğitimini başarı ile tamamlayan adaylar Dikey Geçiş sınavından geçerli not almaları koşuluyla lisans programlarında öğrenim görebilirler. Bu programlar; Havacılık Yönetimi, İşletme, İşletme Yönetimi, Lojistik, Lojistik ve Taşımacılık, Uluslararası Finans, Uluslararası Ticaret ve Finansman, Uluslararası Ticaret ve Lojistik, Uluslararası Ticaret ve Lojistik Yönetimi |
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma | Her dönem en az bir vize sınavı uygulanır. Vizelerin yanı sıra, her dönemin başında verilen dönem içeriğinde tarihleri belirtilen proje ve ödevler verilir. Her dönemin sonunda, öğrencinin final sınavına girmek zorundadır. Kriterler (ara sınav, proje, ödev ve final gibi) ve dönem sonu notuna etki oranları dönem başında dağıtılan ve/veya web sitesinde yayınlanan ders içerikleri açık biçimde belirtilir. Öğrenci yönetmeliği ve akademik takvime göre final sınavları üniversite tarafından belirlenen ve ilan edilen tarih ve yer ve zamanlarda yapılır. Öğrencinin dönem sonu notu ders sorumlusu tarafından ara sınav, proje, ödev ve final sınavı sonuçlarına göre verilir.
Namık Kemal Üniversitesinde geçme notu 100 üzerinden 60’tır. Ancak Final ya da bütünleme sınav sonucunun en az 50 olması zorunludur. Sınavlar, tam not 100 üzerinden değerlendirilir. Bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile yarıyıl/yıl sonu sınavında veya bütünleme sınavında alınan notun %70’inin toplamıdır. Ancak, bir dersin yarıyıl/yıl sonu notu; ilgili fakülte/yüksekokul kurulunca karar alınmak ve yarıyıl başında ilan edilmek şartıyla ara sınavın veya ara sınavların aritmetik ortalamasının %30’u ile %50’si arasında, yarıyıl/yıl sonu veya bütünleme sınavında alınan notun %70’i ile %50’si arasında değişebilen ve oranlar toplamı %100 olacak şekilde de hesaplanabilir. Hesaplama sonucunda, ondalık noktadan sonra gelen ilk sayı beşten küçük ise bir alt tam sayıya, beş veya beşten büyük ise bir üst tam sayıya yükseltilerek kesinleştirilir.
Dönem sonu-bütünleme notu dersin sorumlusu tarafından değerlendirme kriterleriyle birlikte Öğrenci İşlerine teslim edilir. Dönem sonu ve bütünleme notları öğrenci bilgi sisteminde yayınlanarak ilan edilir.
Notlar:
Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:
Puan
|
Harfli Notu
|
Katsayı
|
Başarı Durumu
|
90-100
|
AA
|
4.00
|
Başarılı
|
80-89
|
BA
|
3.50
|
Başarılı
|
70-79
|
BB
|
3.00
|
Başarılı
|
65-69
|
CB
|
2.50
|
Başarılı
|
60-64
|
CC
|
2.00
|
Başarılı
|
50-59
|
DD
|
1.50
|
Başarısız
|
30-49
|
FD
|
1.00
|
Başarısız
|
0-29
|
FF
|
0.00
|
Başarısız
|
Öğrenciler DD, FD yada FF aldıkları dersleri dersin açıldığı ilk dönem almak zorundadırlar.
Başarılı Öğrenciler
Önlisans/lisans öğrenimini tamamlayan ve genel ağırlıklı not ortalaması 3.00 ile 3.49 arasında olan öğrenciler onur öğrencisi; ortalaması 3.50 veya üstü olan öğrenciler ise yüksek onur öğrencisi olarak mezun olurlar.
|
Eğitim Öğretim Metotları | Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.
Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:
*EĞİTİM-ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
|
BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ
|
KULLANILAN ARAÇLAR
|
Ders
|
Dinleme ve Anlamlandırma
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
Tartışmalı Ders
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
Özel Destek / Yapısal Örnekler
|
Önceden planlanmış özel beceriler
|
|
Rol Yapma / Drama
|
Önceden planlanmış özel beceriler
|
Standart derslik teknolojileri, özel donanım
|
Problem Çözme
|
Önceden planlanmış özel beceriler
|
|
Vaka Çalışması
|
Önceden planlanmış özel beceriler
|
|
Beyin Fırtınası
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
KüçükGrup Tartışması
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz
|
Gösterim
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
|
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
|
Benzetim
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri
|
Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam
|
Seminer
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
|
Grup Çalışması
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması
|
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları
|
Saha/Arazi Çalışması
|
Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
|
|
Laboratuar
|
Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması
|
Özel donanım
|
Ödev
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim
|
İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta
|
Sözlü
|
Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum
|
|
İnceleme/Anket Çalışması
|
Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma
|
|
Panel
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım
|
Konuk Konuşmacı
|
Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme
|
Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım
|
Öğrenci Topluluğu Faaliyetleri/ Projeleri
|
Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler
|
|
(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir. |
Program Çıktıları
1-Bir yabancı dili kullanarak lojistik alanındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder, sektördeki profesyonellerle etkili iletişim kurar. 2-Lojistik alanı ile ilgili edindiği bilgileri ekonomi, pazarlama, sosyoloji, psikoloji, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirir. 3-Lojistik alanında ilgili bilişim teknolojilerini etkin kullanır ve uygular 4-Lojistik alanındaki bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü olarak etkili bir şekilde ifade eder; raporlama, sunum ve müşteri iletişimi konularında yetkinlik kazanır. 5-Lojistik alanında temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur; tedarik zinciri yönetimi, taşımacılık, depolama, envanter yönetimi, ithalat, ihracat ve dağıtım süreçlerini kavrar. 6-Lojistik faaliyetlerinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder; veri güvenliği ve mesleki etik ilkelerine bağlı kalır. 7-Lojistik operasyonları işgücünü verimli bir şekilde kullanarak planlar ve yürütür 8-Lojistik sektöründe kariyer planlamasını bilinçli bir şekilde yapar, sektörel gelişmeleri takip eder ve yaşam boyu öğrenme anlayışına sahip olur. 9-Lojistik sektöründeki yeni teknolojileri, dijitalleşme trendlerini, sürdürülebilir lojistik uygulamalarını takip eder ve etkin bir şekilde kullanır. 10-Lojistik süreçlerinde iş sağlığı ve güvenliği kurallarına uyar, çevre bilincine sahip olur ve kalite yönetim süreçlerini etkin şekilde uygular. 11-Lojistik süreçlerinde karşılaşılan karmaşık ve öngörülemeyen problemlerin çözümüne yönelik ekip çalışmasına aktif katılım sağlar ve sorumluluk alır. 12-Lojistik süreçlerindeki problemleri analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, veriye dayalı kararlar alır ve etkin çözüm önerileri sunar. 13-Mali işlemleri kayıt altına alır ve bunları sınıflandırıp özetleyerek mali raporlar sunar. 14-Müşteri hizmetleri, taşımacılık yönetimi, envanter yönetimi ve veri hazırlama süreçlerini açıklar ve uygular. |
Müfredat
|
|